Git-Bash'te Cd desktop neden kolayca çalışmıyor?

Herkese iyi haftasonları. Umarım iyisinizdir. 

Git-Bash kullanırken başıma bir olay geldi. Olayın mantığını tam olarak bilmediğim için çözememiştim. Çözünce sizlere faydalı olur diye paylaşıyorum. Bu bilgi aslında mantığını bilenler için çok basit bir bilgidir. Fakat işin mantığını bilmeyenler için çok can sıkıcı bir durumdur. Umarım çözüm işinize yarar.

Sorunu çabuk çözebilin diye 2 yöntem öneriyorum. 1.si hızlı cevap 2.si işin mantığı yani uzun cevap.. Hadi başlayalım.

Kısa Cevap

Git-Bash'te Şu komutu yazın sizi direkt olarak desktop(masaüstünüze) ulaştırır.

cd c:/Users/sizinkullanıcıadınız/Desktop

 

Uzun Cevap

İşin Mantığını Anlatıyorum

Bilgisayarda klasör/dosya yapısı vardır. 

Bilgisayarda ana yapılar vardır. Mesela diskler.. C diski, D diski gibi..

Birde bilgisayara extradan takılan ve çıkarılabilen harici diskler vardır. Usb, cd/dvd, harici depolama diskleri vs. Bunlarda E,F,G,H,J,I gibi her bilgisayarda farklı sürücü isminde bulunur.


Bu iki devasa ana disklerin içinde dosyalar vardır. Dosyaların içinde klasörler vardır. Hem dosyanın hemde klasörlerin içinde bulunabilen müzik dosyaları (mp3 gibi), resim dosyaları (.jpg, .png, .gif gibi), video dosları (mpeg, mp4, mow gibi gibi), belge dosyaları (word, power point sunumları, excel dosyaları vs.),  gibisinden envai çeşit türden dosyalar vardır.


Özellikle windows kullananlarda bilgisayarı ilk açtığınızda gelen ana ekranın bir adı vardır. Adı Desktop veya Masaüstü dür. Bu bir dosya ismidir aslında. 

Birde bilgisayarda kullanıcı diye bir kavram vardır. Evinde bilgisayarı olan ama bilgisayardan çok anlamayan ve gelişmiş özellikleri pek kullanmayan çocuk veya teyzenin bilmediği bir şeydir bu: kullanıcılar..

Her bilgisayarda en az bir kullanıcı hesabı muhakkak olur. Bu olmadan asla olmaz. Kullanıcılara özel ve hazır gelen bazı doslara vardır. Nelerdir bunlar? Masaüstü (desktop), indirilenler, müzikler, videolar, belgeler gibi... Bunlar işletim sisteminin o bilgisayarı kullananlara verdiği temel dosyalardır. Mesela internetten resim indirirseniz indirilenler klasörüne kaydedilir bunlar. Çünkü o işletim sistemini tasarlayanlar bilgisayarın hali hazırda düzgünce çalışması için bu ayarlamaları ve dosyaları önceden kullanıcılara (ben, sen, o, mahallenin bakkalı, hazcer teyze, komşunun oğlu, okul müdürü, muhasebeci ahmet gibi gibi) hazır sunmuşlardır. Böylece bilgisayarı kullanan kişi hiç uğraşmadan o bilgisayarı kullanabilecektir.


İşte dananın kuyruğunun koptuğu yere geliyoruz. Bilgisayarda en çok kullanılan yer desktop (diğer adıyla masaüstü) tur. Buraya dosya oluşturursanız ve buna kara ekran denilen komut ekranından komutlar yardımıyla ulşamaya çalışırsanız düz mantıkla ulaşamazsınız.


Kendimize soralım..

Desktop veya masaüstü nerededir? 

Cevap: Masaüstü (desktop) C diskimizin içinde, kullanıcı dosyalarının içindedir. Buna yol adı verilir.

Mesela benim masaüstü yolum şudur; C:\Users\emina\Desktop

ben Git-Bash kullanarak komut satırından masaüstüme ulaşmak istediğimde, adım adım, sırayla şu kodları çalıştırıyorum;

  • cd C:
  • cd Users:
  • cd emina:
  • cd Desktop

 İlki C diskime gitmemi sağladı.

Diğer kod User (kullanıcılar) dosyasının içine girmemi sağladı.

Üçüncü kod kullanıcılardan olan  emina ismindeki kullanıcının içine girmemi sağladı.

Son kod ise Masaüstü (desktop) me ulaşmamı sağladı.


Hocam bununla uğraşacağımıza doğrudan yolu yazsak olmaz mı derseniz olur. 

Şöyle;

cd c:/Users/emina/Desktop

Bu komutu benim bilgisayarımda iken, git-bash terminal ekranındayken çalıştırdığımızda bizi doğrudan benim  bilgisayarımın masaüstünün içine girmemi sağlar.

 

Burada dikkat edilmesi gereken bazı noktalar bulunuyor

 1- Windowsta terminal ekranı bir kaç farklı haliyle bulunabilir. Nlerdir onlar? CMD terminal ekranı, bash terminal ekranı, Git-Bash terminal ekranı gibi.. Yukasıda yazdıklarım git-bash terminal ekranı için geçerlidir. Bu terminal ekranları temelde aynı işleri yaparlar fakat aralarında ufak farklılıklar bulunur.

2- Tam yola dikkat edin. Mesela C:\Users\emina\Desktop ile Users/emina/Desktop birbirinden farklıdır. Karıştırmayın.

3- Buradaki yol windows bilgisayarları için geçerlidir. Örneğin bir linux sürümünde (mesela ubuntu) birebir aynı değildir. Fakat linuxta kullansanız, windowsta kullansanız yukarıdaki mantık aynıdır. Ana diskler, bu diskklerin içindeki kullanıcılar, kullanıcıların dosyaları şeklinde gitmektedir. İşletim sistemlerinin dosya yapıları birbirinden farklıdırlar.


İşimize yarayacak ve bakış açınızı geniştecek bazı ipuçları

1- Şuan nerdeyim? Hangi terminalde çalışyorsanız o terminal ben şuan nerdeyim? sorusunun cevabını veren kodu bulmalısınız. Git-bash terminalinde (ve linux terminallerinde) pwd komutu ile o an hangi dizindeyseniz size onu verir. 

2- İçinde neler var? Terminalde diske veya dosyaya gittiğinizde size sadece o dosyanın içine girer ve bekler. Siz komut verirsiniz. İçine girme komutu size o dosya veya dizin içinde nelerin var olduğunu göstermez. Girme komutu ayrıdır, içindekileri göster komutları ayrıdır. Dosya veya diskin içine girdiğinizde ayrıca bir içindekileri göster komutunu çalıştırmalısınız ki o dosya veya dikin içinde neler var görebilesiniz. Mesela Git- Bash terminal ekranında diske veya dosyaya girdiğinizde içindekileri görmek istediğinizde ls komutunu kullanırsınız. Ben daha güzel göründüğü için ls -la komutunu kullanırım çoğunlukla. (ls -la komutu gizli dosyalar dahil uzun biçimi listeler)

3- Sürekli ve sık kullandığınız dizinleri daha hızlı açabilirsiniz. Nasıl mı? Linuxta zsh yöntemi ile eklentilerle bunu sağlayabilirsiniz. Bu yol biraz karışık gelebilir.


Yorumlar